تعداد اعضا سندیکا 189 عضو

واردات در مقابل صادرات، راهی برای کمک به صادرات غیرنفتی

محمد لاهوتی، با بیان اینکه مخالفت با رویه واردات در مقابل صادرات بیشتر غیرکارشناسی و غیرتخصصی است، گفت: واردات کالا با ارز حاصل از صادرات سیاست دولت است و سامانه نیما هم همین کار را انجام می‌دهد. در اصل سامانه نیما ارز صادراتی را دریافت و آن را به واردکننده منتقل می‌کند. وی افزود: برای برخی کالاها که عمدتا کالاهای مصرفی لوکس هستند، فقط ارز صادراتی در نظر گرفته شده و طبیعتا برای آن‌ها نرخ‌گذاری وجود ندارد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه تخصیص ارز حاصل از صادرات تاثیری بر کیفیت کالای وارداتی یا واردات کالای نامرغوب ندارد، گفت: استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک مسئول تشخیص کالای نامرغوب هستند. با ارز حاصل از صادرات کالا خریداری می‌شود و اینکه کالا مرغوب یا نامرغوب بوده ربطی به نوع ارز ندارد.

به گفته وی رویکرد واردات در مقابل صادرات، یک رویکرد بسیار کمک کننده به صادرات غیرنفتی کشور است و عرضه ارز در سامانه نیما بیشتر برای شرکت‌های بزرگ امکان پذیر است؛ چرا که جذابیت دارد که حجم عرضه آن‌ها بالا است. صادرکننده کوچک و متوسطی که اعداد کوچکی در سامانه عرضه می‌کنند و قادر نیستند با نرخ نیما دریافت کنند، از این راه، یعنی از محل صادراتی که ارز آن را با نرخ توافقی به واردکننده ارائه دهند، می‌توانند جبران خسارت کنند و از آن برای افزایش صادرات استفاده کنند.





Translate »