تعداد اعضا سندیکا 189 عضو

مصاحبه با شرکت صنایع غذایی فدلک

در گفتگو با مدیرعامل شـرکـت صنایع غذایی فدلک عنوان شد:

اشتغالزایی خوبی در شوشتر داشته‌ایم/ کنسرو ماهی جزو سالم ترین غذاهاست،

 

لطفا خودتان و مجموعه تحت مدیریتتان را معرفی کنید.

سید جلال‌الدین بنی‌هاشمی متولد ۱۳۳۰ در شهرستان شوشترِ استان خوزستان هستم. شرکت فدلک در اواسط سال ۱۳۶۲ با ۳۰۰ کیلو ماهی‌تن شروع به تولید کرد و همین‌طورتا الان حدود ۴۰ سال است که تولید به‌صورت مستمر بوده و به‌اصطلاح در شهری مثل شوشتر که شهری نسبتاً محروم حساب می شود ما توانستیم در آن شهر یک مقداری شغل ایجاد کنیم.

 

 

“بازدید ریاست شیلات ایران و هیأت همراه از غرفه صنایع غذایی فدلک در نمایشگاه تون ماهیان دوم بهمن 1402”

چه میزان اشتغال‌زایی انجام داده اید؟

هم اکنون حدود سیصد نفر در این مجموعه مشغول کار و امرار معاش هستند. ایجاد اشتغال سیصد نفری توسط شرکت فدلک توانسته است قسمت کوچکی از رونق اقتصادی شهر شوشتر را موجب شود. این به لطف خداوند و همت همین پرسنل کاردان و لایق بوده.

 

وضعیت شرکت را در طی سال های فعالیت خود چگونه ارزیابی می کنید؟

به لطف خدا ما در این چهل سال به‌صورت مستمر کار کرده‌ایم و هیچ‌وقت شرکت به‌صورت سه، چهار یا پنج ماه تعطیل نبوده است. همیشه هم هر چقدر که مواد اولیه کم بوده یا مشکلاتی دیگر وجود داشته، شرکت به کار خودش ادامه داده است. دقیقاً چهل و سه سال است که ما تولید مستمر داریم و الان هم یکی از شرکت‌هایی هستیم که از بالغ بر چهل سال عضو سندیکای صنایع کنسرو ایران هستیم و افتخار ما این است که در خدمت مدیران سندیکا هستیم.

 

 تقدیر از مدیران شرکت در رویداد تون ماهیان 1402

میزان تولید شرکت در چه سطحی است؟

در حال حاضر ما در یک شیفت سی‌وپنج تن تولید می‌کنیم که البته کم و زیاد دارد، ولی ما قادر به تولید چهل تن هم هستیم. ما مجبوریم برنامه‌ریزی کنیم که روزانه کار کنیم، یعنی به این شکل کار نمی‌کنیم که 15 روز وقفه داشته باشیم. با مواد اولیه‌ای که داریم، طوری برنامه‌ریزی می‌کنیم که بتوانیم یک ماه را به این شکل پاس کنیم.

 

نظر شما در مورد کنسرو ماهی به عنوان یک ماده غذایی چیست؟

کنسرو ماهی و کلاً غذاهای کنسروی سالم‌ترین غذاها هستند؛ برای اینکه خود ماهی غذای خوشمزه‌ای است. ماهی وقتی که کنسرو می‌شود، چون مرحله تولیدش با گرما و فشار زیادی سترون می‌شود، تمام آلودگی‌هایش از بین می‌رود و بسیار سالم است. نکته مهم آن هم این است که هیچ‌گونه مواد نگهدارنده‌ای در این کنسرو وجود ندارد. حرارت است که آن را نگه داشته است. در هیچ جای دنیا برای کنسرو ماهی از مواد نگهدارنده استفاده نمی‌شود.

 تا 12 درصد از حجم تولیدات کشور در اختیار فدلک است، لطفا در مورد گستره فعالیت‌های شرکت با تمرکز بر تولیدات مربوط به آبزیان در این شرکت توضیحاتی ارائه دهید؟

این شرکت از آغاز با محوریت تولید کنسرو ماهی تون تأسیس گردیده و در 4 دهه گذشته همواره در این زمینه فعالیت داشته‌است.

 

 سیستم توزیع محصولات شما چه مقدار مکانیزه است و برای لطمه ندیدن کیفیت محصول در پروسه توزیع چه تدابیری اخذ شده‌است؟

با توجه به اینکه زیرساخت‌های حمل و نقل در کشور در کنترل شرکت‌های تولیدی نیست، همواره سعی شده از لحاظ استانداردهای تولیدی، تخلیه و بارگیری با حساسیت بسیار بالا و مورد تایید همکاران کنترل کیفی قرار داشته‌ باشد.

 

 

سهم تولیدات شما از بازار ایران چه میزان است؟

حدوداً 7 تا 8 درصد از فروش بازار کنسرو ماهی در اختیار شرکت صنایع غذایی فدلک (تولید کننده محصولات پولک) بوده و به لحاظ تولیدی و با توجه به تولید کارمزدی جهت برندهای مختلف شرکت‌های مطرح کشور، میزان تولید این شرکت حدوداً 10 تا 12 درصد از کل تولیدات کشور است.

 

آیا برنامه‌ای برای ورود به بازارهای صادراتی دارید؟

با توجه به مشکلات انتقال ارز، بر خلاف سال‌های گذشته، در حال حاضر برنامه‌ای در دستور کار بابت صادرات محصولات این شرکت وجود ندارد.

 

 چه طرح‌های توسعه‌ای برای شرکت در دست دارید و در این راستا چه حمایت‌هایی را نیاز دارید؟

تقویت زیرساخت‌های زنجیره‌های تأمین، تولید و توزیع دائماً مورد توجه این شرکت بوده‌است و در حال حاضر سالن‌های تولیدی جدید، سردخانه و زیرساخت‌های تولیدی در محل تولید این شرکت احداث گردیده و همواره تأمین منابع مالی جهت طرح‌های توسعه‌ مشکل اصلی سازمان‎های تولیدی بوده‌است.

 

 

 نقش واحد تحقیق و توسعه در شرکت تحت مدیریت جنابعالی چگونه ترسیم شده‌است؟

توسعه تولیدات سلامت محور و تولید با کیفیت جهانی و تأمین مواد اولیه سلامت، همواره مد نظر این سازمان بوده است.

 

. در پایان لطفا بفرمایید محصولات این شرکت با چه استانداردهایی تولید می‌شود؟

استانداردهای ملی ایران با شماره‌های:

2870، 12968، 26، 1881، 2326، 1011، 1053، 1300،1446، 12000

دارنده سیستم مدیریت مبتنی بر ISO 22000:2018 ، HACCP:2020  ، GMP

دارنده نشان حلال

گفتنی است که در این همایش از آقایان جلال بنی هاشمی، ساسان بنی هاشمی و دکتر علی پرتو با اعدای تندیس و لوح تقدیر و تشکر به عمل آمد.

کد خبر:349؛ سوسن نعمتی زاد





Translate »