تعداد اعضا سندیکا 189 عضو
اقتصاد دستوری؛ توقف صادرات رب و تعطیلی کارخانجات تولید کننده رب گوجه فرنگی

اقتصاد دستوری؛ همزمان با توقف صادرات، تعطیلی کارخانجات تولید کننده رب گوجه فرنگی را در پی خواهد داشت

اقتصاد دستوری؛ همزمان با توقف صادرات، تعطیلی کارخانجات تولید کننده رب گوجه فرنگی را در پی خواهد داشت.

مدیر عامل شرکت خوشاب گفت: با شرایطی که صادرکنندگان رب گوجه فرنگی در تمدید مقطعی مهلت صادرات دارند به زودی ایران به وارد کننده رب تبدیل خواهد شد و صدها هزار نفر نیز به طور مستقیم و غیرمستقیم از چرخه اشتغال کشور خارج خواهند شد.

Rob_Yek_A-copy-min

حمید بابایی در گفتگو با روابط عمومی سندیکای صنایع کنسرو ایران افزود: شرایطی که اقتصاد دستوری برای کارخانجات تولید رب گوجه فرنگی ایجاد کرده است مانعی بزرگ در تولید محصول رب بوده و این امکان وجود ندارد که صادر کننده بتواند با اطمینان خاطر در جهت تولید و صادرات برنامه ریزی و اقدام نماید.

بابایی خاطر نشان ساخت که صادرات رب گوجه فرنگی عاملی مهم در تشویق کشت گوجه توسط کشاورزان می باشد. وی با اشاره به اینکه اگر شرکت ها نتوانند به دور از نگرانی با خریداران خارجی قراردادهایشان را تنظیم کنند، بازارهای صادراتی را از دست داده و مشتری خارجی نیز به سمت کشورهای رقیب سوق داده خواهد شد زیرا اکنون کشور در شرایطی است که صادرکننده هم از سمت بانک های خارجی تحریم شده و هم از داخل با خودتحریمی مواجه شده است.

در پایان ایشان افزودند کشوری که سالیانه صدها میلیون دلار ارز می توانست از طریق صادرات وارد کشور کند و صدها هزار نفر کارگر، کشاورز و خانواده آن ها در این چرخه اشتغال داشتند در آینده نه چندان دور به وارد کننده رب تبدیل شده و در نتیجه با پرداخت هزینه های بالا مجبور به واردات رب می گردد و بیکاری عده بسیاری را نیز به طور مستقیم و غیر مستقیم در بر خواهد داشت.





Translate »